Pročitajte tekst članice stručnog tima CZRV-a Andree Marinac, sistemskog obiteljskog psihoterapeuta
Biti roditelj jedno je od najljepših, ali i najizazovnijih iskustava u životu. Kada se roditeljstvo ispreplete s teškoćama u razvoju djeteta, težina ove uloge doseže novu razinu. Roditelji se tada suočavaju ne samo s povećanim svakodnevnim obavezama, brigom i nesigurnošću, već i s emocionalnim izazovima prihvaćanja, prilagodbe i stalnog suočavanja s pitanjima na koja često nema jednostavnih odgovora.
Prihvaćanje djeteta sa svim njegovim posebnim zahtjevima ključni je korak, ali ni on ne briše kompleksnost svakodnevnih izazova. U takvim okolnostima, podrška – kako emocionalna, tako i stručna – postaje presudna. Mnoge obitelji traže načine kako izgraditi svoj mali mikrosvijet pozitivnih odnosa, razumijevanja i nade. Upravo ovdje dolazi do izražaja program Relationship Development Intervention® (RDI®) – pristup koji mijenja paradigmu pomoći obiteljima suočenima s razvojnim teškoćama.
Što je RDI®?
Relationship Development Intervention® je znanstveno utemeljen razvojni program koji su krajem 1990-ih razvili američki psiholozi dr. Steven Gutstein i dr. Rachelle Sheely. RDI® se temelji na suvremenim spoznajama iz područja neuroznanosti, razvojne psihologije i obiteljske dinamike, te se od tada uspješno primjenjuje u brojnim zemljama diljem svijeta.
Za razliku od tradicionalnih intervencija koje se često usmjeravaju na korekciju ponašanja, RDI® ide dublje – fokusira se na razvoj temeljnih kognitivnih i emocionalnih sposobnosti koje su ključne za snalaženje u svakodnevnom, promjenjivom životu. Kroz program se razvija ono što nazivamo dinamičkom inteligencijom – sposobnošću adaptacije, fleksibilnog razmišljanja, donošenja odluka i razumijevanja socijalnih odnosa.
RDI® nije program unaprijed definiranih tehnika, već proces koji osnažuje roditelje da kroz svakodnevne interakcije postanu ključni vodiči u razvoju svog djeteta. Dijete uči kroz prirodna, emocionalno značajna iskustva, u sigurnom odnosu s roditeljem, a ne kroz mehaničko uvježbavanje ponašanja.
Znanstvene osnove RDI® programa i razumijevanje autizma
Suvremena istraživanja potvrđuju da je kod osoba s poremećajem iz spektra autizma primarno pogođena sposobnost razvijanja dinamičke inteligencije.
Specifične razvojne neurorazvojne teškoće u organizaciji moždanih sustava kod osoba iz spektra autizma uključuju oštećenja u funkciji neuralnih mreža odgovornih za fleksibilno razmišljanje, emocionalnu regulaciju, adaptivno ponašanje i socijalnu percepciju. To obuhvaća smanjenu sposobnost simultane obrade višestrukih izvora informacija, predviđanja i prilagodbe promjenama, razumijevanja tuđih perspektiva te teškoće u donošenju odluka u situacijama koje nisu jasno strukturirane.
Ne radi se o jednostavnom manjkavanju pojedinačnih vještina, već o različitom obliku organizacije mozga koji favorizira predvidljivost i rigidnost, otežavajući spontano snalaženje u složenim, dinamičnim situacijama. Posljedica toga je smanjena sposobnost spontanog dijeljenja emocija, rješavanja problema i intuitivnog razumijevanja društvenih očekivanja.
RDI® pristup prepoznaje te temeljne razvojne izazove i sustavno ih adresira kroz strukturirano iskustveno učenje unutar sigurnog odnosa roditelja i djeteta, s ciljem poticanja stvarnog rasta i razvoja, a ne samo korekcije vanjskih ponašanja.
Temeljna načela RDI® programa
Temeljna načela RDI® programa usmjerena su na razvoj fleksibilnog i adaptivnog mišljenja, a ne na korekciju ponašanja. Roditelji postaju ključni vodiči u razvoju svog djeteta, uz stalnu stručnu podršku RDI konzultanta. Proces rada individualiziran je i prilagođen razvojnim potrebama svakog djeteta te svakodnevnom životu obitelji. Krajnji cilj programa je izgradnja temelja za cjeloživotno učenje, socijalnu povezanost i emocionalnu sigurnost.
RDI® je primarno razvijen za djecu s poremećajem iz spektra autizma, ali se s uspjehom primjenjuje i kod djece s ADHD-om, poteškoćama socijalne komunikacije, anksioznim poremećajima, rigidnim obrascima ponašanja i teškoćama u emocionalnoj regulaciji.
Učinkovitost RDI® programa
RDI® program nije brza intervencija, već proces dubokih i trajnih promjena koji razvija unutarnje kapacitete djeteta potrebne za samostalno funkcioniranje i aktivno sudjelovanje u društvu.
Za razliku od pristupa koji koriste instrumentalno učenje s ciljem korekcije ponašanja, RDI® usmjerava dijete na izgradnju temeljnog razumijevanja svijeta i vlastitih sposobnosti. Time omogućuje potpunije iskorištavanje razvojnih potencijala osobe iz spektra, umjesto stvaranja prividno “prihvatljivih” ponašanja koja ne odražavaju stvarno osnaženje djetetovih unutarnjih sposobnosti.
Međunarodna praksa i dugogodišnja iskustva pokazuju da RDI® značajno poboljšava kvalitetu života djece i njihovih obitelji, potičući autonomiju, emocionalnu sigurnost i sposobnost trajne prilagodbe novim životnim izazovima.
Ulazak RDI® programa u Hrvatsku
RDI® program odnedavno je dostupan i u Hrvatskoj kroz edukaciju prvih stručnjaka uključenih u međunarodno certificiranje. Andrea Marinac i Irena Kos prve su profesionalke iz Hrvatske koje sudjeluju u formalnom programu obuke za RDI® konzultante, pod nadzorom RDI Connect organizacije, a time je započeo razvoj stručne mreže certificiranih RDI® konzultanata u ovom dijelu Europe s ciljem širenja ovog pristupa među obiteljima koje žele više od korekcije ponašanja – žele stvaran razvoj i dugoročnu kvalitetu života za svoju djecu.
Roditeljstvo djece s teškoćama zahtijeva više od ljubavi i predanosti – zahtijeva jasno usmjerenje, odgovarajuću podršku i povjerenje u djetetove razvojne kapacitete i mogućnosti prilagodbe. RDI® predstavlja otvorena vrata prema novom načinu razumijevanja, vođenja i podržavanja djece: kroz siguran odnos, strukturirano iskustvo i sustavno razvijanje unutarnjih vještina potrebnih za cjeloživotno učenje, prilagodbu i ispunjen život.
Za više informacija, slobodno nas kontaktirajte ili posjetite službenu stranicu:
🌐 www.rdiconnect.com